Det daglige forældresamarbejde

Et velfungerende forældresamarbejde forudsætter gode relationer mellem forældrene og det pædagogiske personale. Et godt samspil mellem dagligdagen derhjemme og dagligdagen i dagtilbuddet bidrager til at skabe et dagtilbud af højere kvalitet, hvor der er et godt læringsmiljø, og hvor børnene trives og er glade for at være. Forældresamarbejdet styrkes ved en tillidsbaseret kommunikation og ved at hjemmet og dagtilbuddet udveksler unik viden om barnet.
Vi har så vidt muligt daglig dialog med forældre omkring børnenes trivsel og udvikling og vi vejleder gerne forældre i forhold til, hvordan de kan bidrage positivt til barnets læring og udvikling. Hvis der sker store ændringer i familien fx skilsmisse, sygdom eller dødsfald, er det vigtigt, at I orienterer personalet, da dette påvirker selv helt små børn. Herved har personalet mulighed for at støtte barnet.
Derudover bruger vi også børneintra flere gange om ugen, hvor vi inddrager forældrene i deres børns oplevelser, læring og trivsel i børnehaven og vuggestuen. Vi lægger billeder ud, således at forældrene kan se, hvad deres barn laver i børnehaven, og vi bruger også billederne til at opfordre forældrene til at spørge ind til deres eget barns fortælling af, hvad det har lavet den pågældende dag. Det er forældrenes ansvar at holde sig orienteret og bakke op om det arbejde, der foregår i dagtilbuddet i forhold til barnets trivsel og læring.
Vi holder et forældremøde for alle forældre i børnehuset i maj måned, hvor vi følger op på børnenes trivsel og vores arbejde med dem. Med ønske fra forældrebestyrelsen, giver vi også forældrene et indblik i deres barns hverdag, og dette gør vi bl.a. ved at vise en lille film fra forskellige hverdagssituationer i Børnehuset. Det kan være en film, der f.eks. omhandler børn i relationer, følelser, nærvær, udfordringer, aktiviteter, leg, selvhjulpenhed, fællesskab, medbestemmelse, samarbejde, hygge mm.

Derudover holder vi, i oktober måned, en forældresamtale for de børn, der er startet i henholdsvis vuggestuen og børnehaven siden sidste oktober. I storgruppen tilbydes alle forældre en samtale. Ved yderligere behov tilbyder vi altid en forældresamtale.

Vi sætter pris på at samarbejde med jer forældre, om det fælles ansvar vi har, for at jeres barn trives og udvikles. Vi skal, sammen, hjælpe jeres barn med at få lyst til at lege og lære i fællesskaber samt skabe et godt børneliv.